Värioppi



Kulttuuriset erot

Valkoinen     Puolassa suru
Musta     Masai heimon keskuudessa elämä ja hyvinvointi
Sininen     Kiinassa demonit, kummitukset, itä
Keltainen     Ranskassa sairaus
Punainen     Ranskassa ujous

______________________________________________________

Väriympyrä























Kadmiumin keltainen on kylmä
Kromin keltainen on lämmin

Karmiinin punainen on kylmä
Sinooperin punainen on lämmin

Ultramariinin sininen on kylmä
Preussin sininen on lämmin

____________________________________________________

Syvyysvaikutelma

lämpimät värit pyrkivät eteen, kylmät taakse
vaaleat värit ovat kaukana kun taas tummat lähellä


Kuva: Caspar David Friedrich; Vaeltaja sumujen yllä, 1818






















______________________________________________

Subtraktiivinen värien yhdistely (väriaineet)
 väriaineiden (pigmenttien) yhdistäminen
 luonteeltaan suodattavaa eli yhdistelyn tulos on aina osatekijöitään tummempi
 pääväreinä punainen, keltainen ja sininen

Subraktiivinen värien yhdistäminen
















Additiivinen värien yhdistely (valo)
• valon eri aallonpituuksien yhdistäminen
• luonteeltaan kokoavaa eli yhdistelyn tulos on aina osateijöitään vaalempaa
 ”pääväreinä” oranssinpunainen, vihreä ja violetinsininen
 yhditettäessä kaikki “päävärit” saadaan valkoinen valo

Additiivinen värien yhdistely















____________________________________________

Optinen värien yhdistely
• aistimus väripinnasta
 tiheästi rinnastetut väripisteet muodostavat toisen värin
esim. vierekkäiset punaiset ja siniset pisteet havaitaan violettina
• pointillismi























___________________________________________________

VÄRIKONTRASTIT:


Sävykontrasti
•Kirkkaat optimaaliset sävyt
•Rinnastetaan puhtaita päävärejä ja välivärejä

Niina Aitto-oja
Ja leikki jatkuu



















Valöörikontrasti
•Värin eri tummuus ja vaaleusasteita rinnastetaan keskenään






Kylmä-lämmin kontrasti
•Väreistä löytyy kylmiä ja lämpimiä sävyjä
•Voimakkaimmillaan rinnastettaessa punaoranssia ja sinivihreää
•Kontrasti syntyy myös saman värin rinnastuksessa








Kadmiumin keltainen on kylmä
Kromin keltainen on lämmin

Karmiinin punainen on kylmä
Sinooperin punainen on lämmin

Ultramariinin sininen on kylmä
Preussin sininen on lämmin







Kylläisyyskontrasti
•Rinnastetaan värin kylläisyyden eri asteita
•Kylläisyys = väri muuntuu puhtaasta likaiseen tai kirkkaasta sameaan


TAITETUT VÄRIT
väriä taitetaan tummaan tai vaaleaan suuntaan
eli väriin sekoitetaan mustaa /  valkoista  / harmaata


MURRETUT VÄRIT
•väriin sekoitetaan sen vastaväriä
esim. vihreä + punainen = ruskea


_____________________________________________________


VÄRIHARMONIAT:


Yksisävyharmonia
• värit valitaan väriympyrän samalta säteeltä
 muutetaan yhtä sävyä, valööriä ja kylläisyyttä














Lähisävyharmonia
• värit valitaan väriympyrän yhdeltä neljännekseltä
• sävyt ovat vierekkäisiä
• sävyt, valööri ja kylläisyys muuttuvat jonkin verran

Otto Mäkilä, Heinäsuopia

















Vastasävyharmonia
• värit valitaan väriympyrän vastakkaisilta puolilta
• toinen sävy on hallitsevampi ja vastasävyä niukemmin, jolloin tulos on tasapainoinen

Vilho Lampi, omakuva, 1932